keskiviikko 27. heinäkuuta 2016

Radikaalisti rahvasta

Asta Leppä on kuulemma Hesarissa valitellut että kirjallisuus on kovin keskiluokkaista. Ja siltähän se vaikuttaa jos seuraa millaisia kirjoja esim juuri Hesari nostaa huomion keskipisteeseen. Mutta yllättäen on kirjoja ja siis jossain merkityksessä myös kirjallisuutta mainitun median ulkopuolella. Jos jokin kirja ei osu toimittajan tutkaan, niin vika voi olla siinä tutkassakin.

Kirjastonhoitaja jo kommentoikin samaisessa  läpyskässä että kyllä köyhätkin lukevat, siitä todistaa jo sekin että varausmaksun poistaminen kasvattaa lainausmääriä. Itse olen huomannut että iso osa lukijoistani on matalapalkka-aloilta olevia naisia. Bisneshaukkojen luokka ei kirjoistani välitä, tai ehkä välittäisivätkin mutta heillä ei ole aikaa eikä motivaatiota  tehdä löytöjä kirjaston hyllyjen äärellä. Sama pätee muihin jotka ovat statushierarkiassa kohtalaisen korkealla. He lukevat vähän ja vain sellaista jolle arvostettu kriitikko tms. on antanut suosituksensa.

Itsekin olen tietysti keskiluokkaa mutta alempaa sellaista. Lihavuus, laiskuus ja konservatiivisuus vielä viettää lisää siihen suuntaan että en todellakaan kelpaa. En sivistyneeseen keskiluokkaan enkä tietenkään työväenluokkaan jota nykyään ilmentää lumoava Li Andersson. Tämäkin on tuskallista koska olen ollut äänestäjä ja edelleen luen Kansanuutisia. Mutta kukaan ei näe minua radikaalina rahvaan kuvaajana, vaikka sitähän minä juuri teen. Arpapeliäkin joka sivumennen sanoen on ilmestynyt kuvaa rahvaan elämää vaikka päähenkilö on ollut hyväosainen . Mutta pudonnut säädystä maailmankatsomuksensa vuoksi. 

Share/Bookmark

2 kommenttia:

  1. Ihan hyviä lukuromaaneja kirjoitat.
    Miksi puhut säädyistä? Ei kai yhteiskuntamme ole ihan vielä taantunut sääty-yhteiskunnaksi, vaikka jotkut sellaista yhteiskuntaa vaikuttavat haluavan. Luokkayhteiskunnasta kyllä voi puhua, pitäisikin puhua enemmän.

    VastaaPoista
  2. Jaa minä kai olen kokenut, että sääty-yhteiskuntakin on jollakin tavalla olemassa, koska luokasta toiseen siirtyminen on aika vaivalloista. Ei tosin mahdotonta. Mutta ei lainkaan niin yleistä ja joustavaa kuin mielikuvissamme.

    VastaaPoista

Kerro mitä mielessä!